Bukowszky naplója

With the moonlight to guide you Feel the joy of being alive The day that you stop running Is the day that you arrive --- Tessék nyugodtan lejjebb tekerni és olvasgatni - attól még lehet aktuális és érdekes valami, mert nem ma reggel írtam :) (sőt)

Friss topikok

  • kovászosUbukla: Gyanítom Bukinak végre megjött 10 év után az esze és leesett a tantusz hogy az elején elbaszta mik... (2011.06.02. 23:48) mehetünk vissza a balettbe ugrálni, juhéé
  • mErzsébet: Ez egy utószó ,figyelj ,ha alacsonyról nézed a tájat ,már nem olyan szép. (2011.02.13. 07:50) hol a sor vége?
  • mErzsébet: Ahol még vodka sincs. (2011.02.13. 07:46) költözés előtt
  • mErzsébet: @MHSZ: Üdv . Néked. Ugrottam 2e.ről ,álmaim visszajárnak oda ,a szép és gyönyörű érzésekhez ,ó de ... (2011.02.13. 07:45) Ki ad szárnyakat vágyaimnak?
  • mErzsébet: Hú ,most érten ide ..miről maradtam le? (2011.02.13. 07:42) A vesémbe láttok

Linkblog

2009.10.07. 13:00 Bukowszky

October Rust

Tulajdonképpen mi a jó abban, ha az ember pilóta?

Komolyan nem tudom. Mostanában nem sok jó jut eszembe a hivatásomról. Lehet velem vitázni, egyetérteni, sajnálkozni, a pofámba vágni, hogy ne nyavajogjak,vagy amit akartok.. Én meg csak azt mondom, hogy aki most azon tűnődik, hogy belevágjon-e, alaposan fontolja meg az alábbiakat. Nem mondom, hogy ne csinálja, de mielőtt dönt, gondolja át a dolgokat.

 

-irgalmatlanul nehéz pilóta állást szerezni

-senki az égvilágon nem hajlandó segíteni semmilyen értelemben, a könyöklésben előrébb járó kollégáknak akár csak fél percben tanácsot adni is derogál a vékonyabb pilótáknak – kivéve persze a megfelelő kapcsolatokkal rendelkezőket; előttük minden ajtó azonnal kinyílik. Mélységes, őszinte nagyrabecsülésem és hálám a kevés kivételnek, néhány azért van. Ugyanakkor mindenki ismer történeteket olyan rendkívül fontos emberekről, akik például a kötelező évenkénti repülőorvosi vizsgálaton szép malév feliratú crew bag-gel jelennek meg és köszönésre sem méltatnak másokat...

-legalább ilyen nehéz megtartani a nagy nehezen megszerzett állást

-még ennél is nehezebb mindeközben jól éreznie magát az embernek a bőrében

-az egész szakmára nagyon jellemző, hogy minden, de minden a kapcsolatokon múlik, ha megvannak az összeköttetések, mindent elintéznek és mindent elnéznek, ha nincsenek, lehetsz született madárember, semmire sem fogod vinni, vagy csak sokkal később és sokkal nehezebben

-borzasztó nagy a nyomás, egyre rosszabbak a körülmények, és ezzel visszaélnek, hiszen százával, ezrével állnak lesben, véres szájjal az állásokért

-a magyar szakszolgálati engedélyek gyakorlatilag nem érvényesek más, civilizált országokban. de ez is egy álságos dolog: egy több ezer órás embernek ez sem áthidalhatatlan akadály, tud külföldön dolgozni, de egy pár száz órás kezdőnek csak a képébe vágják, hogy mit akar, még rendes szakszója sincs..

-normálisan szocializálódottak számára elviselhetetlen a hangulat, az emberi kapcsolatok pusztán érdekek mentén szövődnek, amúgy egy kanál vízben meg tudnák folytani egymást a kedves kollégák

-a szakma presztízsénél csak a fizetések csökkennek gyorsabban

-a jogosításokat saját magamnak kell megszerezni és ami rosszabb, fenntartani; akinek nincs munkája, saját zsebből kénytelen repülni, ez milliós tétel évente és akkor még csak az abszolút minimumot épp, hogy teljesítjük

-sőt, már ott tart a dolog, hogy a nagygépes típustanfolyamot, sőt a több száz órás nagygépes line traininget is saját zsebből kell fizetni, különben tényleg szóba sem állnak az emberrel (persze ez a lehetőség is csak az igen kivételesen nagy hátszéllel bíróknak van) – magyarul elvárják, hogy még mi fizessünk azért, hogy dolgozhassunk!

-a lehúzás megy mindenhol: 30 ezer ezért, 20 ezer azért.. évente hosszabbítgatni mindent, elméletet, gyakorlatot, orvosi vizsgálat, hatósági illeték, kötelező szakmai nyelvvizsga, stb, stb, stb

-kezdem tényleg azt hinni, hogy egy egész iparág szakosodott a munkára váró hivatásos pilóták lehúzására – és mindenhol csak ócska ígéretek és átverés van, munka sehol

-a munkáltatókat kicsit sem érdekli, hogy az embernek amúgy van egy családja, a pilóták gyerekeiért is el kellene valakinek menni az ovodába, stb

-a szakmában gyakorlatilag nem beszélhetünk a munkaerő vertikális áramlásáról, normálisról legalábbis semmiképpen. Horizontális van: akinek már van pár ezer órája, megtalálja a helyét

-de biztonságban senki sem érezheti magát, bárki bármikor utcára kerülhet – és ez azért nem egy mcdonald’s állás, elég rossz nap mint nap biztonytalanságban élni, miután saját zsebből fizetik a képzéseik sok milliós költségét, és szeretnék, hogy valamikor megtérüljön

-rendkívüli stressz

-rendkívüli felelősség

-cserében állandó ellenőrzés és felelősségrevonás mindenért

-rengeteg papírmunka

-kozmikus sugárzásnak fokozott kitétel – többszörös esély daganatos betegségekre

-egyáltalán nem „menő” a nőknél, ha vki pilóta – a nőknek biztonság, stabil családi háttér, betonbiztos egzisztencia, vaskos bankszámla kell és az, hogy az ember „ott legyen”, ha kell – no most ennek a fentiek tükrében ugyan melyik pilóta képes megfelelni? Huszonöt évesen??

-miután az ember lehúzott hosszú éveket ilyen hangulatban, ilyen körülmények között, még legyen kedve ehhez az egészhez? Egy idő után úgy van vele, hogy még ha meg is kapná az állást, amiért csorgatta a nyálát évek óta, amiért képes volt mindent feladni és (tíz-)milliókat leperkálni, olyan volna, mint áprilisban ünnepelni a karácsonyt, vagy 70 évesen megvenni az első sportkocsinkat. Megkésett, fanyar, keserű és nagyon sovány vigasz.

 

11 komment

Címkék: repülés állás álláskeresés átverés malév boeing airbus csalódás wizzair pilóta dilettáns kilátástalanság reménytelenség hiábavalóság nyíregyházi főiskola nepotizmus urambátyám ország inkompetens


A bejegyzés trackback címe:

https://bukowszky.blog.hu/api/trackback/id/tr501433871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.08. 18:16:16

eh, minden szakmában pontosan ugyanez megy; gondolom ugyanezen a szartengeren kellene átverekednem magam, ha pl. sebész szeretnék lenni, és nem patológusként akarnék megrohadni a mucsolyröcsögei elfekvő pincéjében..

bár pilótaként még ilyen zs-tervek sincsenek, az ember simán éhenhal, aztán majd kitehetik bekeretezve a sírjára a szakszolgálati engedélyét, ami persze szépen lejár, mire kihűl az ember..

Picujka 2009.10.08. 20:22:26

A címből azt hittem valami őszről szóló írás lesz. :D Amúgy sok minden ismerős abból amit írtál, sajna.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.08. 20:46:33

@Picujka: ez most egy ilyen ősz - a lusta, álmosan-fázósan kényelmes zuhanóspirállal levitorlázó, sárguló, rozsdás falevelek örök elmúlást idéző illatáról meg már könyvtárakat teleírtak fűzfapoétáink :)

hunsword 2009.10.12. 23:23:45

Én természetgyógyász szeretnék lenni, ezért az orvosira mennék, de el sem tudnám képzelni, hogy egy kórházban dolgozzak.Teljes létbizonytalanság, egymás után zárják a kórházakat, aki pedig hat évet nyomott le az egyik legkeményebb egyetemen, ami gyakorlatilag azokban az években minden idejét felemésztette, az bekaphatja és mehet az utcára.Utána meg külföldre feltéve, ha nem akar éhen halni.
Csak a Jóistenben bízhatunk, hogy egyengeti az utunkat.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.12. 23:45:18

@hunsword: ha csak hat év lenne az orvosi, bevállalnám. de sajna inkább 10-12 év, mire az embert elkezdik a legminimálisabb szinten emberszámba venni..

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.10.24. 13:53:19

@Bukowszky: huh, nem tul bizalomgerjeszto dolgok ezek. ezek .hu-s eletkepek (orvosi vizsgalat es tsai)?
mondjuk nekem egyelore csak a PPL megszerzese a vagyam, de kitudja hatha egyszer meggondolom magam es magasabbra vagyom.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.10.24. 14:02:53

@Bukowszky: #2 amit irsz a szakszolgalatirol az tenyleg igy van? en abban a hitben ringattam magam, ha valaki megszerzi a PPL-t (ICAO kovetelmenyei alapjan adjak ki, nem?) akkor az barmelyik civilizalt orszagban repulhet vele.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.24. 18:13:01

@szabszi: igen a PPL-t elfogadják általában.. bár ha pl. Amerikába mennél, nem árt egy bő hónappal előtte elkezdeni intézni a papírmunkát.. egy-két kérvényt kell kitölteni, és az FAA elfogadja.

én a hivatásos szakszókra, CPL/ATPL-re gondoltam.. sajnos azok még mindig nem érnek semmit sem külföldön, hiába vezettük be az FCL-t.. ez még nem jelenti azt, hogy automatikusan minden magyar szakszó hipp-hopp JAA-s szakszó lett.. talán egyszer az lesz.. talán.. de egyelőre ebben az egészben nem sok köszönet van, egyelőre minden csak rosszabb lett.

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2009.10.25. 05:41:43

Ez a posztod már nem annyira fogott meg Bukowszky!
Olyan sírós-rívósra sikeredett.Nagy az országút kérlek.Ha nem tetszik a pilóta állás adta lehetőség,akkor változtass rajta.
Mert én azon a véleményen vagyok,hogy nem lehet mindenki pilóta!
Ez olyan mint a vadászat.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.27. 10:10:47

@Lakásfelújító Feri: lehet, csak a repülés kicsit más műfaj, mint a lakásfelújítás.. amit az ember kitanul elég könnyen, elég hamar és elég olcsón, majd szinte egészen biztos, hogy boldogul és jól megél belőle, ha korrekt és tisztességesen dolgozik - márpedig ezek a dolgok az adott illetőn múlnak, nem másokon és még az úgynevezett gazdasági válság közepén is biztos vagyok benne, hogy van megrendelés..

ezzel szemben a repülést nem olyan egyszerű megtanulni, mert nagyon sok mindennek kell klappolnia (gép, üzemeltető, időjárás, alkalmasság, endedélyek, nyelvtudás, stb, stb, stb, stb, stb, stb), borzalmasan sokba kerül, és ha szívvel-lélekkel az egész életemet erre szentelem, akkor is relatíve rikán van lehetőség a gyakorlásra.. és még ha sok sok év alatt keresztülkínlódja magát az ember ezeken a dolgokon, akkor jön az, hogy másoknak van kiszolgáltatva, és ezek bizony gyakran eléggé szar alakok. És csak vársz, hiába minden papírod, tapasztalatod és lelkessedésed, nem kapsz munkát.. mert nem.. mert csak. Ezt elég nehéz feldolgozni.

Scala 2010.01.20. 02:14:37

Generációs s egyb dugó... Túl leszel rajta.

Amúgy sok komoly szakmájút ismerek, akik csak 40 évesen lesznek 'családosak'.

Ne másokat nézz, mindig csak magadat. Összehasonlítgatni bárkit bárkivel annyira felesleges és frusztráló.